MULIGHEDER
Fremme af frihed og retfærdighed og kampen mod smerte og
skade har den mulighed i det danske samfund, at der er en udbredt ytringsfrihed
i Danmark, så magtudøvelse og magtudøvere relativt let kan kritiseres. Ydermere
er det en fordel, at der i den danske samfundsopbygning er et ideal om, at
Danmark skal være et retssamfund, hvor vilkårlighed i myndigheders ageren
overfor borgeren ikke skal finde sted. I praksis er det nok sådan, at den
førnævnte vilkårlighed i mindre grad påvirker borgerne, jo mere magt en eller
anden borger har, mens vilkårlighed mere og mere er tilfældet, jo mindre magt
en borger har. Men ikke desto mindre er idealet om fravær af vilkårlighed i
myndighedernes ageren overfor borgerne et vigtigt ideal.
UDFORDRINGER
Velfærdssamfundets erosion
I disse år undergår det danske samfund en nedbrydning af sit
berømte velfærdssamfund. Denne nedbrydning kommer blandt andet af, at man mere
og mere bruger en nedsættelse af de sociale ydelser som en form for nudging med
det formål at få mennesker til at handle på en bestemt måde. Den laveste
sociale ydelse, som er en ondskabsfuld del af det evige ønske om en stram
udlændingepolitik, er så lav, at modtagere af denne ydelse har svært ved at
betale en billig husleje af det disponible beløb, som denne ydelse giver en
borger efter skat. Således skaber dansk socialpolitik i disse år hjemløshed,
armod og sult ved politikkernes ønske om at virke barske og hårde. På samme måde har det danske samfund indført
nogle procedurer, der skal undersøge, om mennesker kan få førtidspension, og
disse procedurer er så hårde, at syge mennesker med flere alvorlige diagnoser
ikke kan få tilkendt førtidspension, før de har været igennem mange smertefulde
forløb og prøver. Der er eksempler på, at virkeligt syge mennesker først får
tilkendt socialpension, lige før de dør, eller sågar efter de er døde. Forum
for Socialt Folkestyre ønsker et velfærdssamfund, der hjælper syge mennesker
eller mennesker i social nød efter saglige vurderinger, som ikke kun virker som
mistænkeliggørende redskaber med det formål at spare de offentlige kasser for
udgifter.
Beslutninger af forfatningsmæssig tyngde
I disse år ses beslutninger, som vedtages ved en almindelig
politisk procedure, men som samtidigt har vidtrækkende samfundsmæssige
konsekvenser.
Et eksempel på en sådan beslutning er Finansministeriets
aftale med Kommunernes Landsforening. Denne aftale fratager kommuner og
lokalsamfund fra muligheden af ved demokratiske beslutninger at forhøje skatten
i en eller anden kommune for for eksempel at få penge til at klare lokale
udfordringer til velfærdssamfundet. Et andet eksempel kunne være lovgivningen om
udligningen af de kommunale udgifter. Et tredje eksempel kunne være de
budgetregler, som er vedtaget af den Europæiske Union. Forum for Socialt
Folkestyre er ikke imod nogle af disse aftaler, love eller bestemmelser, som er
vigtige for at få samfundet til at hænge sammen og være retfærdigt, men alle de
tre eksempler på aftaler og bestemmelser har vidtrækkende konsekvenser, som
ikke står mål med, hvor let sådanne bestemmelser kan vedtages. Forum for
Socialt Folkestyre mener, at de tre førnævnte typer af aftaler, bestemmelser og
love bør vedtages efter mekanismer, høringer og foranstaltninger, der minder om
de juridiske krav, som eksisterer i forfatningsretten med henblik på at sikre
en grundig demokratisk proces ved forslåede ændringer af en grundlov eller en
forfatning.
Det samme gælder internationale traktater. Disse bør kun
vedtages af Folketinget, hvis en sådan traktat har en solnedgangsklausul. Hvis
et forslag til traktat ikke har en solnedgangsklausul, bør den forelægges
vælgernes vedtagelse eller forkastelse ved en folkeafstemning.
Det værste eksempel på dette fænomen er dog
investorbeskyttelsesklausulerne, som findes i flere af de handelsaftaler, som
EU indgår med lande rundt omkring i verden. Investorbeskyttelsesklausulerne
sætter samfundenes parlamenter og domstole ud af kraft, og overlader råd besat
af forretningsfolk og embedsmænd med vetoret i forhold til nye love, som er
blevet til ved Folketingets legitimitet og almindelige procedurer. Forum for
Socialt Folkestyre ønsker, at EU holder op med at indgå handelsaftaler med
investorbeskyttelsesklausuler. Forum for Socialt Folkestyre anser alle
investorbeskyttelsesklausuler for legitimitetsløse, og Forum for Socialt
Folkestyre ønsker, at parlamenter og domstole ser bort fra afgørelser, der er
truffet som et resultat af handelstraktaternes investorbeskyttelsesklausuler.
Arbejdsmarkedets skabelse af fattigdom
I disse år nedbrydes den danske model med aftaler mellem
arbejdsmarkedets partnere. Dette kommer
af, at flere og flere jobs på arbejdsmarkedets er uden overenskomster, og med
denne mangel følger lav løn og ringe forhold på arbejdspladserne i visse jobs
og arbejdsfunktionerne. Forum for Socialt Folkestyre ønsker et menneskeligt
arbejdsmarked med ordentlige lønninger. Som ovenfor nævnt ønsker Forum for
Socialt Folkestyre ved hjælp af internationale aftaler at indføre en
mindsteløn, hvor den disponible del af lønnen står i forhold til boligpriser og
priser på madvarer. I en tid hvor fagbevægelsen svækkes, ønsker Forum for
Socialt Folkestyre, at flere forhold, der traditionelt har været reguleret af
overenskomster, fremover reguleres af lovgivning. Forum for Socialt Folkestyre
ønsker også, at det offentlige arbejdsformidlingssystem eller det offentligt
finansierede arbejdsformidlingssystem holder op med at formidle jobs på
arbejdspladser, der ikke tilbyder rimelige forhold med hensyn til løn og
arbejdsforhold.
Den kapitalistiske feudalisering af det danske samfund
Multinationale virksomheder får i disse år mere og mere magt
i verden og også i Danmark. Det medfører, at disse virksomheder ofte handler på
en måde, der tilsidesætter moral, lov og ret. Virksomheden Nets, der har et
monopol på markedet for kontakt mellem borgere i Danmark og det offentlige
belønner sine direktører med hundrede millioner af kroner, og multinationale
banker snyder bevidst den danske stat for milliarder af kroner i
aktieudbytteskat. Forum for Socialt Folkestyre er ikke imod kapitalisme, men
ønsker at afbøde kapitalismens skadevirkninger, og Forum for Socialt Folkestyre
ønsker at lov og ret skal stå over borgere og virksomheder og således også de
kæmpestore virksomheder og kapitalkoncentrationerne bag dem. Løsningen på det
problem, at kæmpestore virksomheder nogle gange får eller tiltager sig mere
magt end regeringer, parlamenter og domstole, kan være at tvangsopdele disse
virksomheder eller at lade deres funktioner håndteres af staten. Med hensyn til
en virksomhed som Nets kunne man måske også forestille sig, at Nets blev udsat
for konkurrence, så flere virksomheder stod for danskernes kontakt til det
offentlige. Man ser også store virksomheders magt på byernes indkøbsstrøg, hvor
de fleste af butikkerne er dele af store butikskæder, der med
kapitalkoncentrationer bagved let kan udkonkurrere små virksomheder drevet af
enkeltpersoner, som med flid og risiko driver deres forretninger lige ved siden
af kædebutikkerne, der bidrager til et mere kedeligt og ensartet bybillede.
Lovgivning der rammer i blinde
Forum for Socialt Folkestyre ser
med bekymring på det fænomen, at der i Danmark vedtages love, uden at
Folketinget helt ved, hvem disse love omfatter, og uden at Folketinget helt
ved, hvordan disse love virker. Et grelt eksempel er ghettopakken, der blev
vedtaget med et bredt flertal i 2018. Ghettopakken tillader, at boligforeninger
bruger nogle kriterier til at frasortere nye beboere, og disse kriterier gør
ofte, at mennesker, som aldrig har været kriminelle, ikke frit kan flytte ind i
visse af landets boligforeninger. Der kommer også eksempler frem i offentligheden
på borgere, der ikke frit kan vælge den nærmeste vuggestue eller børnehave til
deres børn, blot fordi disse borgere bor i et område, der er på den officielle
ghettoliste.
Disse eksempler er direkte i
modstrid med de frihedsrettigheder, som borgerne må have i en retsstat.
Forum for Socialt Folkestyre er
sig fuldt bevidst om, at ghettopakken blev vedtaget for at løse de problemer,
der er i visse boligområder, men for at løse disse problemer, har Folketinget
altså vedtaget en lov, som rammer masser af mennesker, der aldrig har været et
problem der, hvor de har boet, og som alene tjener det formål at få Folketingets
flertal til at virke hårde overfor kriminalitet.
I øvrigt ser Forum for Socialt
Folkestyre med skepsis på de kriterier, der definerer et boligområde som
ghetto. Forum for Socialt Folkestyre undrer sig over, at antallet af
politiforretninger i et boligområde ikke tæller som kriterie for, om et boligområde
er udsat eller er en ghetto. De andre kriterier så som antallet af beboere
udenfor arbejdsmarkedet, antallet af beboere med lav indkomst, beboernes
uddannelsesniveau og beboernes etniske oprindelse er vel ikke i sig selv en
indikator på et problemfyldt boligområde. For alle disse kriterier gælder det,
at langt de fleste mennesker, man kan sætte disse kriterier på, opfører sig
ordentligt. Forum for Socialt Folkestyre vil have en ny ghettoliste, hvor på
der kun er to kriterier. Det nuværende kriterium angående beboere, som er
straffede, kan give god mening på en liste over kriterier, som er med til at
definere, om et boligområde er udsat. Udover dette kriterium vil Forum for
Socialt Folkestyre anerkende et andet kriterium, som definerer, om boligområde ofte
har besøg af Politiet eller Brandvæsenet.
I øvrigt mener Forum for Socialt
Folkestyre, at love, der er komplicerede, og som omdefinerer eller fjerner
menneskers rettigheder, kun bør vedtages efter en grundig høringsproces.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar